۶ راه برای بهبود تجربه کاربری مشتری از دستگاه های اینترنت اشیا
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

برای هر کسب و کار و بیزینسی لازم است تا از اینترنت اشیا و تجهیزات مبتنی بر آن استفاده کند، این در حالی است که نحوه استفاده از این تکنولوژی باعث توزیع تکنولوژی و سازگاری با آن در میان مردم خواهد شد.

این موضوع مهم و حیاتی باعث شده تا استفاده از اینترنت اشیاء وارد فاز جدیدی شده که از به عنوان ” رابط کاربری هوشمند ” یا “Smart User Experience”  یاد می کنند که به کمک افزایش تجربه کاربری مشتری از اینترنت اشیا میسر شده است.

افزایش تجربه مشتری از اینترنت اشیا

تجربه کاربری افراد از وسایل و اینترنت اشیا نقش بسیار مهم و حیاتی در استفاده از آن دارد.

رابط کاربری هوشمند به سرعت در حال پیشرفت و توسعه بوده و به دنبال آن تکنولوژی در حال توسعه است.

فناوری های مذکور همواره از محیط پیرامون و انتظاراتی که از آنها می رود، آگاه بوده و می توانند تغییرات موجود در محیط اطراف را درک کرده و به آن پاسخ مناسبی دهند. بر اساس این آنالیز (تجزیه و تحلیل)، اقدامات مرتبط با آن می توانند به منظور ارتقاء قابلیت های مربوطه انجام شودند

میشل پورتر (Michael Porter) یک آکادمی علمی آمریکایی، این موضوع را موج سوم رقابت با فناوری اطلاعات دانسته و اذعان می کند که استفاده از فناوری اطلاعات  و ارتباطات جز جدایی ناپذیری از تجهیزات هوشمند خواهند شد.

رابط کاربری هوشمند توام با یک رابط کاربری مناسب شرکت ها را قادر می سازد تا تجهیزاتی را توسعه داده که فاکتور تعامل با محیط و کاربر را افزایش داده و در نتیجه افزایش تجربه کاربری را سبب شود.

رابط کاربری هوشمند
بنابراین اگر قصد دارید تجربه مشتری مناسبی برای محصولات اینترنت شبکه محور داشته باشید، باید نگاهی جامع و کلی به چگونگی طراحی دستگاه های اینترت شبکه داشته باشید؛ زیرا این امر نحوه ارتباط کاربران با تجهیزات مذکور را سبب خواهد شد.

طراحی محصولات بر پایه تجربه کاربری

در اینجا نگاهی جامع به برخی از عوامل مهم خواهد شد که به کمک آنها شما قادر به طراحی رابط های هوشمند با تجربه کاربری بهتر خواهید بود.

  1. تمرین و ممارست در طراحی بی عیب و نقص

این به چه معناست؟

User Experience – UX شامل رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم خاص گفته می شود. تجربه کاربر شامل جنبه های عملی، تجربی، موثر ، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول می باشد، که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف سیستم شامل کاربرد، سادگی در استفاده و بهره وری می باشد. بر اساس تعریف ISO عنوان user experience شامل کلیه عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق می گردد.برای مثال، اضافه کردن رابط جستجوی گوگل بر روی یک قهوه ساز به نظر ایده خوبی است، اما فقط بعنوان یک عامل حواس پرتی عمل می کند.

به جای این کار، می توان از یک رابط کاربری هوشمند که امکان استفاده از دستورهای پخت و سرو مواد نوشیدنی و غذایی را برای کاربر فراهم می کند، گزینه مناسب تری است.

هر ویژگی که قرار است در دستگاهی گنجانده شود، باید به نحوی معرفی شود که از قابلیت های اصلی دستگاه استفاده کند.

  1. معرفی اتوماسیون هوشمند

طراحی فقط به معنای طراحی ظاهر و قیافه دستگاه نیست، بلکه علاوه بر آن باید در طراحی به نحوه عملکرد دستگاه توجه لازم را داشت. از آنجایی که تجهیزات و دستگاه های مبتنی بر اینترنت اشیا از اجزایی همچون سنسورها تشکیل شده اند، این تجهیزات همواره حجم زیادی از اطلاعاتی همچون اطلاعات مربوط به رطوبت هوا، تشخیص شورت، دما، فشار و … را دریافت می کند.

این تجهیزات و دستگاه ها باید بگونه طراحی و ساخته شوند که بتواند از اطلاعات دریافتی، بیشترین استفاده و بهره را برده و بگونه باشد که با تجزیه و تحلیل داده های موجود، تصمیمات لازم را بر اساس نیزا کاربر بگیرد. این طراحی همچنین باید بگونه باشد تا دستگاه ها و تجهیزات از طریق جمع آوری داده ها یادگیری داشته باشیند تا بتوتنند در صورت نیاز به اتوماسیونف بدون نیاز به دخالت کاربر بنابر تجربه و استفاده های قبلی، شرایط لازم را فراهم کنند.

برای مثال، یک سیستم تهویه مطبوع باید بتواند شرایط بین آب و هوای بیرون از منزل ودمای آنرا تشخیص داده و آنرا با شرایط داخلی مقاسه کرده تا بدین سبب بتواند شرایط مورد نیاز کاربر را فراهم کند. اگر این کار انجام شود، سیستم تهویه قادر خواهد بود تا در مد اتوماتیک فعالیت کرده و دمای مناسبی برای خانه فراهم کند. این امر باعث افزایش تجربه کاربر از تجهیزات اینترن اشیا محور خواهد بود.

  1. شخصی سازی رابط کاربری هوشمند

طراحی رابط کاربری هوشمند می تواند بر اساس خواسته ها و نیازهای کاربر، شخصی سازی شده و اینگونه با کاربر در تعامل باشد.

برای مثال خانه های هوشمند طراحی شده توسط لاجیتک (Logitech) را در نظر می گیریم. کلید ها می توانند بر اساس خواسته و نیاز کاربر برنامه ریزی شده تا بدین سبب عملکردهای مورد نیاز کاربر را انجام دهند. برای مثال با تنها یک بار کلیک کردن بر رو کلید، تلویزیون روشن خواهد شد؛ در حالیکه با دوبار کلیک کردن، سیستم تهویه مطبوع روشن شده و به دنبال آن در ها قفل خواهد شد!

رابط کاربری هوشمند

از طرفی دیگر، محصولاتی همچون Augmenta، یک چیز منحصر به فرد است.

Augmenta واقعیت افزوده را با عملکرهای بدن تلفیق کرده تا خروجی مورد نظر فرد را مهیا کند.

بعد از استفاده از عینک های واقعیت افزوده و هوشمند، امروزه از فرامین حرکتی و صوتی استفاده می شود. این امر می تواند در صنایع مختلفی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گیرد.

رابط کاربری هوشمند

  1. به چیزی بیش از صفحه نماش ها فکر کنید

بر اساس نمونه هایی که در بالا ذکر شد، یک رابط کاربری هوشمند فقط محدود به صفحه نمایش نبوده و به چیزی فراتر از آن اشاره دارد.

بعنوان مثال یکی از راه هایی که می توان در این زمینه انجام داد، افزایش بهره وری از صوت و حرکات بصری به جای استفاده از یک رابط کاربری ساده است. اما نکته ای که باید در این زمینه در نظر بگیرید این است که برای تعبیه این موارد در دستگاه ها ،باید تا حد امکان از پیچیده سازی تجهیزات دوری شود.

طراحی تجهیزات اینترنت اشیا محور باید تا حد امکان ساده و در عین حال دقیق انجام شود تا در پایان پروسه طراحی، بر پیچیدگی طرح نیفزاید.

همچنین در طراحی تجهیزات باید این نکته را مدنظر داشت که که پس از پایان طراحی و پیاده سازی تجهیزات، حداقل زمان ممکن برای آشنایی با عملکرهای آن نیاز باشد.

یک رابط کاربری خلاقانه در یک دستگاه پیاده سازی شده که Knock  نام دارد. رابط کاربری این دستگاه از صفحه نمایش استفاده نمی کند. به جای صفحه نمایش، این وسیله بیسیم کوچک یک طراحی جمع و جور و البته پیشرفته داشته که هر سرویس عادی را به یک رابط کنترل تبدیل می کند!

کاری که کاربر باید انجام دهد این است که باید به این وسیله یک ضربه (Knock) وارد کند. دستگاه با تشخیص تعداد ضربات، با توجه به عملکرد و توابع تعریف شده برای آن، عملکرد مورد نیاز کاربر را انجام می دهد.

این یک مثال عالی از به کارگیری رابطه کاربری هوشمند بوده که افراد بدون نیاز به هیچگونه آموزشی، قادر خواهند بود تا به درستی و به سرعت قابلیت های آن را درک کرده و با آن تعامل داشته باشند.

  1. یک چشم انداز وسیع داشته باشید

در کنار اینکه باید به نوع کاربرد و کاربری تجهیزات طراحی شده توجهی ویژه ای داشته باشید، علاوه بر آن باید نیم نگاهی به چشم انداز آینده و اینکه تجهیزات به چه نحوی قرار است در آینده ای نزدیک در یک اکوسیستم اینترنت اشیا محور به فعالیت بپردازد.

دانستن اینکه کاربری این تجهیزات به چگونه ای باید باشد تا بتوان از آنها در این شبکه مجتمع استفاده کرد، امری مهم است. درنظر داشته باشید که عمده رابط کاربری تجهیزات فعلی بر پایه استفاده و تعامل با صفحه نمایش ها است و رابط کاربری تجهیزات اینترنت اشیا محور، می تواند در این بین جایگاهی نداشته باشد.

از این رو طراحی باید بگونه باشد تا فعالیت ماشینی در بالاترین سطح و فعالیت خودکار در پایین ترین سطح درنظر گرفته شود. این تجهیزات اینترنت اشیا محور باید بگونه ای باشند تا بتوانند به راحتی با سایر تجهیزات و لوازم موجود در این ساختار تعامل برقرار کنند؛ نه آنکه برای استفاده از آنها نیاز باشد تا ساختار کلی نیز تغییر کند.

این امر باعث خواهد شد تا شما تجربه کاربری بسیار بهتری داشته باشید.

رابط کاربری هوشمند

  1. طراحی جذاب و سرگرم کننده

جذابیت و سرگرمی آخرین چیزی که در طراحی تجهیزات اینترنت اشیا محور به چشم می خورد.

این امر از آن جهت است که هرچه کاربر به تعامل بیشتری با تجهیزات بپردازد، مقادیر بیشتری از داده و اطلاعات تبادل خواهد شد که می تواند باعث بهبود ساختار شبکه شده و خروجی را بهبود بخشد.

در عین حال لازم است هسته و مرکز اصلی کنترل در دست خود کاربر قرار گیرد. طراحی رابط کاربری بگونه ای است که به کمک آن فرامین اجرا خواهند شد.

یکی از بهترین روش ها برای اجرا فرامین توسط کاربران از طریق رابط کاربری، استفاده از رابط کاربری کنترل از راه دور است. استفاده از رابط کنترلی از راه دور باعث شده تا تجهیزات اینترنت اشیا محور بگونه ای با هم ادغام شوند که امکان کنترل آنها از راه دور فراهم شده و بدین ترتیب یک دنیای مجازی جامعی را سبب خواهد شد که در آن می توان به هر وسیله در هر زمان، دسترسی داشت.

استفاده از تلفن های هوشمند و رابط های کنترل از راه دور بگونه ای است که امروزه امکان کنترل فرامین، عملکرد و خواسته های افراد را از راد دور برای آنها فراهم کرده است.

در طراحی کنترل از راه دور، باید امکان کنترل بصورت اتوماتیک  فراهم شود. برای مثال، زمانی که شما می خواهید از سر کار به منزل برگردید، سیستم تهویه مطبوع خانه شما روشن شده و تا قبل از رسیدن شما به منزل، فضا و دمای مطبوع و مورد نظر شما را بتواند فراهم کند.

 

تبدیل پلتفرم به یک رابط تجربی و کاربردی

پلتفرم های بسیار گوناگونی از اینترنت اشیا در مارکت ها وجود دارند که هر یک امکان انجام یک تا چندین عملکرد را دارا می باشند.

این دامنه گسترده از حوزه املاک و کنترل پارامترهای منازل تا مراقبت های بهداشتی و … را گستردگی دارد.

اینترنت اشیا به قدری پیشرفت و توسعه پیدا کرده که امروزه حتی برای حیواناتی همچون سگ، پلتفرم های مخصوصی وجود دارد!

گرچه اگر بخواهیم واقع بینانه در نظر بگیریم، ۲ تا ۴ شرکت اصلی در این زمینه فعالیت می کنند و نه بیش. این همانند اچیزی است که ما در زمینه های دیگری همچون تلفن های هوشمند می بیینیم.

از این رو پلتفرمی را که در نظر داشته و می خواهید پیاده سازی کنید، په از پلتفرم های موجود باشد و چه توسط خود شما طراحی و توسعه داده شود، باید بگونه ای باشد تا امکان بهره وری حداکثر از امکانات موجود وجود داشته باشد.یک پلترفم مناسب می توان بگونه ای باشد که در کنار موارد صنعتی و اقتصادی، نیم نگاهی به آینده خود و چشم انداز کاربری آن داشته باشد.

آمازون برای توسعه دهندگان اینترنت اشیا این امکان را فراهم کرده تا در بستری مناسب امکان عرضه پلتفرم های مبتنی بر اینترنت اشیا را داشته باشند تا بتوان از آنها در موارد همچون کنترل دما و روشنایی خانه، روشن کردن تلویزیون، کنترل خودرو و …، استفاده کرد.

چگونه می توان به این امکانات دست یافت؟

برای رسیدن به این امر باید یک پلتفرم کاربردی و قابل پیاده سازی انتخاب شود. به دنبال آن باید طراحی این ساختار بگونه ای ساده، جامع و شخصی سازی شده باشد تا بتواند نیازهای کاربر را به درستی پاسخ دهد.

برای توسعه یک پلترفم مناسب، لازم است تا از تجارب قبلی و سیستم های پیاده سازی شده بهره گرفت تا به کمک آنها بتوان یک سیستم جامع و یکپارچه داشته باشیم.

نتیجه گیری

صرف نظر از اینکه محصول شما چقدر هوشمند است، نیاز به پارامترهای دیگیری نیز است تا بتوان توجه کاربران و مشتری ها را به آنها جلب کرد. با توجه به اینکه این عرصه به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است، شرکت های تازه واردی هر روزه از گوشه و کنار وارد این رقابت شده و می کوشند تا با فراهم کردن امکانات بیشتر، عرصه را بر رقیبان خود تنگ کنند. در این بین چیزی که کاربران باید در نظر بگیرند این است که باید بگونه ای پلتفرم مناسب خود را انتخاب و پیاده سازی کنند که در پایان رضایت خاطر داشته باشند.




:: موضوعات مرتبط: اینترنت اشیا , ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: